Courses & seminars

Jeg Holder Kurs Og Foredrag I Og Om Kunst Og Håndverk For Lærere Og Andre Interesserte. Jeg Startet Å Holde Kurs For Lærere I Dragebygging På Oppdrag Fra Redd Barna Og Unicef Allerede I 1999, Der Jeg Også Bidro Med Organisasjonenes Undervisningsmateriell. Etter Dette Har Jeg Jobbet Som Kunstner Og Som Lektor I Kunst Og Håndverk I Grunnskolen, Videregående Skole Og Ved University For The Creative Arst I England. Jeg Har Også Tatt På Meg Oppdrag I Den Kulturelle Skolesekken Med Prosjekter Rettet Mot Både Barne- Og Ungdomsskole Og Videregående Skole. I Tillegg Har  Jeg Også Jobbet Med Frittstående Kunstprosjekter Rettet Mot Barn, Ungdom Og Undervisningspersonell. Det Er Bare Å Ta Kontakt For Nærmere Informasjon.

 

Dragebygging

Stolte.drakeflygere.s2-300x225

Kurset er sentrert rundt et spesifikt prosjekt, dragebygging. Gjennom å bygge drage får deltagerne trening i samarbeid, matematikk og fysikk i praksis, verdien av et godt håndverk, nødvendigheten av å lese hele bruksanvisningen før man setter i gang og resirkulert materialers muligheter. Ved siste del av kurset skal dragen fly, hvor gruppenes innsats, nøyaktighet og praktiske ferdigheter blir synlig. Her kommer også deltagernes evne til å løse praktiske problemer inn i bildet – hva kan vi gjøre for å øke dragens flygeegenskaper?

Kurset bedrer lagfølelse og egner seg både for teoretisk og praktisk anlagte deltagere og alle kan bidra.

 

Inspirasjon og kreativitet 

3040674681_a7d69f3221

Gjennom kunstneriske prosesser som bevisst bruk av inspirasjon, kreativitet og innovasjon vil deltakerne få et innblikk i hvordan kunstnere arbeider. Det er ikke nok å gjenta og resirkuleresuksesser, for å henge med i tiden må produkter utvikles og forbedres. Kunstnere arbeider i prosess der et produkt alltid har et forbedringspotensial, en arbeidsmetode og innfallsvinkel til nyskapning som med hell kan adopteres i næringslivet.

 

Keramiske teknikker

DSCN4396-224x300

Kurset tilpasses deltakernes behov og nivå. Fra grunnleggende kunnskap om valg av leire, bruk av Keramikkovn og brenning til avanserte teknikker og tilvirking av glasurer og rakubrenning. Bildet til høyre er en detalj av et elevarbeid fra Statland barne -og ungdomsskole i der elevene fra 3 til 6 klasse var med på å lage et enormt “perlekjede” i keramikk og tre. Elevene fikk lage en “perle” hver, på ca. 30 x 10 cm, som vi deretter tredde på et taug og hengte i taket. Elevene diktet deretter en historie om hver sin perle, som viste seg å bli en serie med nydelige historier om de selv og hva de liker. Til slutt ble dette en fin liten bok om perlekjedet og perlene. Stor suksess!

 

Gjenbruk, rebruk og nybruk

IMG_0296-300x224

Gjenbruk, Rebruk og Nybruk er en workshop som skal trigge kreativiteten og tilbys gjennom Den Kulturelle Skolesekken, 2010. Prosjektet er tredelt og består av et foredrag om å se kreativt, en skapende del hvor elevene får utforsket sine kreative talent og refleksjon av hva gruppene har laget og erfart. Prosjektet tar høyde for å øke oppmerksomhet rundt nybruk av hverdagsobjekter og nødvendigheten av  etterarbeid med refleksjon og analyse.